EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
26.12.2017

Co dělat, když se dárek rozbije

Může se stát, že některý z vánočních dárků nefunguje nebo má vady. Jak řešit takovou reklamaci? Věděli jste, že dárce může obdarovanému postoupit právo reklamovat? Ale co když pořídil zboží ve výprodeji či v akci? A jak je to s darovanými poukázkami či vouchery na zboží, pokud propásnete datum jejich platnosti?

Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží pochází od něj a že je v záruce. K tomu je obvykle nezbytná účtenka nebo pomoc člověka, který dárek koupil.

Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce, pokud své právo nepostoupí jiné osobě. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím; často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji jim však postačí účtenka či faktura.

Převést právo reklamovat zboží na jiného člověka může kupující jednoduše sepsanou formulací („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu může udělit plnou moc („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“). Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.

A co když dárce pořídil dárek ve výprodeji či v akci? Zlevněné zboží se od toho nezlevněného má lišit pouze cenou. Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že ho vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jste si to s vlastní opravou rozmysleli.

Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží nebo služby, pozor na jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout vůbec nic; poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli jogurt sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Desítka zraněných cyklistů v Moravskoslezském kraji během neděle

Týmy zdravotnické záchranné služby musely během uplynulého víkendu zasahovat na různých místech Moravskoslezského kraje u půldruhé desítky zraněných c

Post

Den otevřených dveří ve frenštátském Siemens

Tradiční prvomájový den otevřených dveří s ukázkou výroby elektromotorů proběhne opět ve výrobním závodě Siemens ve Frenštátu pod Radhoštěm.

Post

První městský elektromobil bude v Novém Jičíně sloužit dětem a seniorům

Pro město Nový Jičín začal jezdit první elektromobil. Zároveň radnice spustila zcela novou službu pro občany, baby a senior taxi, kterou bude ekologic

Reklama

garaze.fabrego.cz

Reklama

PARTNEŘI

Maminčino koření www.beautyexpo.cz garaze.fabrego.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA